søndag 30. januar 2011

Fridag og filterfrustrasjoner!

Huhei som jeg bokstavrimer!

Hvem skulle trodd at fridager kunne være så utmattende??

På fredag stod vi opp til frokost til omtrent vanlig tid, og ikke så veldig lenge etter satte vi kursen mot de varme kildene. Båtturen dit tok ca 1,5 time (vi måtte fordele oss på to båter, og jeg endte på den tregeste), men det var vel verdt turen! På veien bort kjørte vi forbi et svaberg helt fullt av sjøløver! Var redd for at jeg ikke skulle få sett noen på nært hold, men det trenger jeg altså ikke bekymre meg over lengre. Det ble mange bilder, men siden nettet her er så tregt får jeg ikke lagt dem ut før senere.

Vel fremme hoppet vi ganske så sporenstreks i det varme vannet, og etter 12 dager med lange dager og mye jobbing var det ganske deilig å bare sitte og nyte. Musklene fikk endelig slappe av litt og kroppen ble skikkelig gjennomvarm. Siden vi holdt på å bli spist opp av klegg holdt vi ikke ut like lenge som vi kanskje ellers ville gjort, men det var uansett en deilig måte å tilbringe fridagen på. På vei hjem var vi heldige og fikk den raske båten, og var dermed fremme til lunch ca klokken 15. Det ga oss også noen timer med avslapping og lesing før vi begynte å forberede til fest på kvelden.

Siden to av prosjektdeltakerene skulle reise på lørdag morgen var det bestemt at vi skulle ha en fest for dem, samt for de to som har bursdag rundt nå. Selvsagt måtte det da bakes kake, og jeg og to av de andre jentene tok oppgaven på strak arm! Med relativt sparsomt med ingredienser (egg, mel, melk, bakepulver, sukker og smør) var det ikke så mange valgmuligheter, så vi endte med et sukkerbrød med marebgstopping. Heldigvis fant vi en liten flaske med sitronessens også, så det ble ikke alt for kjedelig.

Festen ble bra, og stemningen var god selv om man selvsagt får en smule prestasjonsangst når det kommer til dansing etter å ha sett de Sør-Amerikanske damene vrikke til heftige rytmer. Mine svært norske hofter og ben holder meg for godt spikret fast i bakken til at det er noe særlig alternativ. :p

Dessverre endte ikke festen like bra for alle. Den engelske jenta som er forskningsassistent her(?) ble frastjålet en del penger, noe som absolutt legger en demper på den gode stemningen vi har hatt her! Under et møte dagen etter, med alle som var på festen til stede, ga lederen av stedet beskjed om at dersom pengene ikke var gitt tilbake innen i dag ved lunchtider ville han kontakte politiet. Og vips hokus pokus - i morgen tidlig lå pengene utenfor tørrlaben. Mystefistisk eller hva?!

I dag har vi egentlig gjort svært lite fornuftig - mesteparten av dagen har gått med til å finne ut av et godt filtersystem for bruk i fraksjonering av de ulike planktontypene (her er jeg på dypt vann, dette kan jeg ingenting om!). Dessverre tok det så lang tid at selv nå, nær midnatt, har vi ikke fått filtrert dagens prøver. Heldigvis er det fri fra prøvetaking i morgen, og dermed har vi tid til å gjøre det da. Forhåpentligvis blir det også tid til å slappe av litt, kanskje lese litt og aller helst få litt sol på kroppen om den bare kommer frem fra skyene igjen. På fredag var det sterk nok sol til at jeg klarte å bli nokså solbrent i ansiktet (klovnenese og pandamaske anyone??), så i morgen må det mer solkrem til! Spf 50 burde forhåpentligvis holde dersom jeg bare husker å fortsette å smøre i løpet av dagen.

Nå er det tilbake til Flowers for Algernon (som forøvrig er en utrolig flott bok!), og den myke sengen min. Det eneste som mangler nå er en 30kr's thai massasje, men det får vel vente til sommeren.

Og ja, helt til slutt. Jeg har blitt tilbudt Ph.D-oppgave i Antarktis (videre arbeid med spormetaller), og det høres utrolig spennende ut! Fordi det er et relativt intensivt prosjekt ville jeg heller ikke være nødt til å bli i Trondheim alle tre årene, og siden det er et NFR-prosjekt (og ikke et fra NTNU) ville jeg heller ikke være nødt til å undervise. Fristende? Oh yes!!

Men nå, nå er det senga!

Ingen kommentarer: