søndag 23. januar 2011

Nattskift og båten som sank!

Eller.. Strengt tatt sank den vel ikke, men det kommer jeg tilbake til.

Nå er endelig prosjektet oppe og går, og i går natt betydde det at alle måtte ta hver sin tur i å passe på pumpen som fyller mesocosmtankene med sjøvann. Jeg var så heldig å få skiftet fra fire til seks (å herlege morgon!), og gledet meg selvsagt inderlig til å stå opp midt i natta.

Vel, jeg kom meg heldigvis opp og takket være lys langs gangveien klarte jeg også å navigere gjennom regnskogen og til piren. Litt morsomt at den instinktive frykten for mørket klarer å få meg til å tenke på at det kan ligge noe å lure rundt neste busk, enda jeg vet at pumaene i området holder seg lengre oppe i fjellet. Adferdsbiologi i praksis!

Jeg var nok en smule i ørska da jeg nådde enden på piren, for jeg klarte å gå glipp av en ganske viktig ting. Den ganske så halvstore båten San Ignacio som lå opp ned inntil bryggekanten! Og når jeg begynte å tenke meg om så våknet jeg jo midt på natten av at noen snakket veldig høyt om "den store båten", men avskrev det som noen som ikke har skjønt at man skal bruke innestemme om natten (litt trøtt der sånn kanskje?). Det som egentlig hadde skjedd rundt klokken to var at båten hadde begynt å vugge litt, og de som var på vakt begynte å sette i gang en redningsaksjon. I løpet av fem minutter lå den med buken i været, og ingen vet hvorfor. Heldigvis fikk de tak i den, og slepet den inn til bryggekanten igjen, men uansett et lite mysterium her i kanten av regnskogen!

Dagen i dag har gått med til prøvetaking fra tankene som ble fylt opp i løpet av natten. Etter å ha tatt ut prøvene måtte diverse utstyr syrevaskes før jeg kunne gå i gang med preparering. Nå, klokken 22.30, har jeg nettopp kommet inn igjen fra laben og har klar tre ulike prepareringsmetoder fra fire ulike prøver. Godt å ha kommet i gang!

I morgen ser det ut til å bli nattevakt igjen, når de siste fem tankene skal fylles, og jeg kan vel bare krysse fingrene for å få et litt hyggeligere skift denne gangen. Alt i alt var det ikke helt dumt allikevel. Jeg fikk med meg soloppgangen over vannet, og det er ikke så ofte jeg kan si. :)

Ingen kommentarer: