tirsdag 25. januar 2011

Biodiversiteten er høy!

Hadde egentlig tenkt å skrive en oppdatering i går, men ettersom jeg ikke var inne fra laben før 23.15 så utsatte jeg det ganske lett til å dag.

I går var en dag med høy biodiversitet for oss her inne i bukta! Under frokosten så vi en sjøløve som duppet rundt i vannet her, og litt senere kom en flokk på fire delfiner helt inntil pirkanten mens vi jobbet. På det nærmeste var de rundt 20 meter unna, og det var ganske stilig å ha dem så nære. Video er sikret, og kommer nok så snart jeg får lastet opp.

Senere på kvelden, mens vi fortsatt jobbet med tankfylling og vannfiltrering ute så vi flere flaggermus som fløy helt nede i vannkanten. Fine flaggermusene - utrolig fascinerende dyr!

Det har forsåvidt ikke vært så ille i dag heller. Det startet med at jeg så en rotte, eller noe som lignet veldig, i fjæresteinene rett etter frokost. Like etter ropte en av de andre jentene på meg og lurte på om jeg hadde sett sjøløven! Etter en stund kom den frem igjen, og den hadde tydeligvis tatt med seg en fisk som leketøy, for den drev og kastet den rundt for så å fange den igjen. Så ut som han klarte å underholde seg selv ganske så greit. ;)

I dag har vi kommet litt bedre i gang med alt vi skal gjøre, og har laget en plan for gjennomføringen av resten av vår del av prosjektet. Greit å vite litt mer om hva som skal gjøres når, og når det blir mulighet for å slappe av litt eller utforske skogen over oss.

I dag har jeg et håp om å være ferdig til middag (som er klokken 19), for så å ha litt ekstra tid til å slappe av før det er ny prøvedag i morgen. Det betyr 15 filtreringer a 500 mL, 10 chelexprøver, 20 direkteprøver for ICP-MS, og 5 DGT-prøver. Siden vi er to har jeg et lite håp om at vi skal bli ferdig til middag i morgen også, men det vil tiden vise. Det blir tross alt første dag med fullt kjør, og i tillegg har vi noen chelexprøver fra tidligere som må filtreres videre i morgen eller dagen etter.

Hmm, tror kanskje jeg må revurdere tanken om ferdig til middag i morgen jeg. ;)

1 kommentar:

Vegard sa...

Biodiversistet fanget min interesse! Morsomt å følge deg, det der høres bare så spennende ut :) Selv om jeg ikke har peiling på hva en chelextest er for noe..