mandag 6. desember 2010

Nytt eventyr i anmarsj!

Kanskje ikke like spennende og utenom det vanlige som det å jobbe på tigertempelet, men en opplevlse blir det uansett!

Den 16. januar settes kursen sørover. Fra Trondheim går ferden først til Amsterdam, videre over dammen til Peru før vi til slutt lander i Santiago, Chile!

I ca fem uker skal jeg bo avskilt fra sivilisasjonen (akkurat det vil jo ligne på tigertempelet) på Huinay forskningsstasjon ved Chiles Comau fjord.

Området ligger i den subantarktiske sonen av Chile, hvor klimaet ligner nokså på norsk klima. Og siden januar-februar er austral sommer betyr det at jeg kan forvente noe som ligner på norsk sommer. Ikke så dumt midt i verste kuldeperiodene her hjemme det!

Forskningsstasjonen ligger øde til; utenfor allfarvei - bokstavelig talt! Faktisk er stasjonen kun tilgjengelig med båt. En smule urovekkende, men det burde jo la seg gjøre å klare seg i fem uker uten påfyll av sjokolade, bøker, ost (mmm, ost!) og annet jeg kunne komme på å savne. Heldigvis er det naturskjønne omgivelser, og sannsynligvis mer enn nok av arbeid som skal gjøres!

Og hva er det egentlig som skal gjøres? Vel, oppgaven min går ut på å finne ut hvorvidt en endring i næringsbetingelsene for ulike typer plankton vil endre deres opptak av ulike metaller. Dette knyttes til utslipp fra fiskeoppdrettsanlegg, som vil flytte natriumtilgangen fra nitrat til ammonium. For å kunne finne ut av dette er vi selvsagt nødt til å simulere ulike situasjoner som kan gi ulikt opptak av metaller. Dette gjøres i et stort metaskalaforsøk hvor plankton utsettes for ulike konsentrasjoner av nitrat og ammonium. Prøves tar fra disse miljøene hver dag i en viss periode, hvorpå disse filtreres for å kunne analysere metallinnhold i organismene vha. en ICP-MS.

ICP-MS-analysen gjøres her hjemme i Trondheim, og siden instrumentet er dyrt og skummelt får jeg ikke lov til å leke med dette selv. ;) Forhåpentligvis får vi tid på instrumentet ikke alt for lenge etter at vi kommer hjem igjen fra Chile, slik at jeg kan starte resultatbehandling og oppgaveskriving så fort som mulig!

3. mars er jeg tilbake på norsk jord, etter nesten syv uker i Chile. Forhåpentligvis rekker jeg en ridetur i de Chilenske fjellene, en tur innom både Valparaiso og Santiago og en busstur over Andesfjellene til Argentina før jeg setter kursen hjemmover! Planen er å få mest mulig ut av denne muligheten!! :)

Ingen kommentarer: