lørdag 10. juli 2010

Lørdag; lønning og meditasjon!

Dagen i dag var egentlig ganske vanlig - mye tigere, mye kos og generelt veldig bra. :)

Brukte mye tid på de store tigerene under enrichment i dag, og ble slikket ren for kyllingfett på hendene av en av de største. Fiiine!

Etter jobb i dag hadde vi staff meeting, på thai igjen, og fikk siden lønn for den siste uken. Hele 700 bath, men det er ment som penger til middag for hele uken, og det holder jo i massevis. Ser ut til at vi skal ut og spise og bade med Jang og Athena til uken, og det blir nok hyggelig.
Etter møtet hadde vi en liten time på oss til å slappe av før meditasjon. Siden det er lørdag regnet vi med at det skulle bli en lang meditasjon, og det ble det også. Tror vi nærmet oss en time før abbeden kom og tok over. Etter å ha snakket med munkene ba han oss komme over så han kunne forklare oss litt mer om meditasjon.

Han begynte med å forklare hvordan vi skal fokusere på tre ting; sinn, kunnskap og resultat. Før du i det hele tatt kan tenke på kunnskap og resultat (som kommer fra sinnet), må du lære ditt eget sinn å kjenne.

Han forklarte dette ved å snakke om både språk og sanser. Det vi sanser kommer i utgangspunktet fra sinnet. Det er ikke øynene som ser, men sinnet. Det er ikke ørene som hører, men sinnet. Smak, lukt og følelse kommer ikke fra kroppen, men fra sinnet. Det samme gjelder for språk. Ordene vi bruker definerer ikke det de beskriver, det er det sinnet som gjør. For å forstå verden rundt oss må vi først forstå sinnets språk. Dette vil hjelpe oss å forstå både mennesker og dyr, fordi vi forstår hvordan alt kommer fra sinnet.

Mye å fordøye, spesielt siden engelsken hans ikke er den aller beste, men det var veldig moro å høre på ham. Og han er en mann man automatisk behandler med en viss respekt og "reverence" (i mangel på et norsk ord i hodet mitt..).

Skal prøve å lese litt mer om meditasjon, og se om ikke jeg kan forstå litt mer og kanskje få litt mer ut av det.

I dag ble vi også regelrett skjemt bort av munkene! Først kom de med tre kartonger juice; to eple og en brokkoli (jadda - brokkoli!). Så fikk vi en sekspakning med små juicekartonger (tilsatt ekstra vitaminer), og til slutt en pose med sukkertøy. Jeg tror vi begynner å blir bortskjemte her altså, men jeg klager ikke!

I dag har jeg også fått litt mer oversikt over de store tigerene, men det er mange å lære navnet på! Og de thailandske navnene gjør det ikke enklere heller akkurat. Way Ha er en stor og kjempesøt gutt, med en stor væskeansamling på den ene foten. Han er snill som et lam, men får dessverre ikke komme ut pga. denne væskeansamlingen (som jeg forøvrig skriver mer om siden). Heldigvis har vi tid til å snakke litt med ham under enrichment, og han blir bare kjempeglad for oppmerksomheten! Skal se om ikke jeg kan få lurt inn noen bilder av ham etterhvert. Jeg har også lært hvilke av de store gutta som virkelig er livsfarlige, selv om det strengt tatt ikke har så mye med meg å gjøre, siden jeg ikke skal inn burene uansett. Greit å vite er det jo da, med tanke på at vi håndfôrer dem kylling gjennom burveggen, og det er glipper mellom gulvet og burdørene.

Tigerpile!

Meg og Lucky, igjen. <3


Lucky og Happy



Ingen kommentarer: